Leerstof actief verwerken

Sinterklaas

Beginnen doen we met een het wijzen op een illusie. Net als de shock dat Sinterklaas niet echt bestaat, dienen we mee te geven dat het herhaaldelijk lézen of overschrijven van de leerstof – i.t.t. wat velen denken – géén effectieve manier is om de leerstof effectief te verwerken. Dat sprookje kon in het middelbaar misschien even duren, maar niet in het hoger onderwijs. 

Waarom? Omdat je minder goed onthoudt. Er ontstaat de illusie dat je iets kent, omdat de leerstof je bekend voortkomt, maar deze herkenning is niet genoeg om effectief te slagen. Vergeef ons deze tweede shock. Bekom gerust even en lees dan verder.

“Studeren, da’s gewoon van buiten leren” 

Wij geloven jou niet als je zou beweren dat je die zinsnede nooit hebt gehoord. Het is bijna even bekend als “Ik moest kloppen, want de bel doet het niet” of “’t Is gebeurd!’. Wat onderscheidt echter die laatste 2 quotes van de eerste, voor 30 seconden van Erik? De eerste klopt niet. Voor je denkt dat we heel je droombeeld enkel maar aan diggelen willen slaan, volgt nu wat je dan wel moet doen.

Begrijpen

Dat is de essentie! Om te scoren op je examens moet je de leerstof begrijpen. Want letterlijke “Wat betekent X?”-vragen krijg je zelden in de aula’s. Je moet de leerstof begrijpen om te kunnen toepassen. Daarom is het nu aan jou om op dat vlak alles te geven. Hoe? Naar de les gaan, voorbeeldjes noteren en kunnen geven, na de les uitleg vragen (bij de prof of je medestudenten), opzoeken, … Het maakt niet uit, als je maar de leerstof begrijpt. Dat betekent ook: structuur inzien – onthou: de inhoudstafel dient als je schaduw altijd bij u te zijn – verbanden leggen, tegenstellingen en gelijkenissen inzien, moeilijke termen opzoeken, … Veel studenten willen zo snel leren, terwijl je best eerst genoeg tijd steekt in dat begrijpende. En wat je begrijpt, zal ook langer in je hoofd blijven zitten.

Dé fluostift

De fluostift lijkt voor een student een beetje op de toverstok voor Harry Potter, onafscheidelijk. Net zoals bij een toverstok moet je echter weten wanneer je hem moet gebruiken om er effectief iets aan te hebben. We kunnen al meegeven dat je het dopje best nog op de stift houdt zolang je nog niet doorheen de begrijpfase bent. Je kán nl. moeilijk de kern van de leerstof aanduiden, wanneer je nog niet weet wat die kern is. Hoe je die stift dan het best gebruikt om er de meeste return op te krijgen – het is nl. geen kleurwedstrijd – leer je tijdens de Legima coaching.

In je kopke steken

Na dat je de leerstof begrijpt en je cursus slim hebt aangeduid, begint een nieuwe, belangrijke, fase: de begrepen leerstof in je hoofd steken. Dat kan op verschillende manieren. Het begint bij lezen en eindigt met de cursus/een hoofdstuk toesmijten en zeggen wat je nog weet. Let op de valkuil van herkennen (zie supra). Transformeer in een leerkracht en probeer de leerstof als het ware uit te leggen aan jezelf. Wat op de tussenweg kan helpen is het maken van een goede samenvatting of mindmap – volledigheid en correctheid zijn daarbij natuurlijk onontbeerlijk. Ook in deze fase helpen we graag groeien tijdens de coaching.

Herhalen, herhalen, en… herhalen

Herhalen: het wordt zo vaak vergeten, terwijl het zo belangrijk is. Herhalen behoeft geen verdere uitleg, maar dus gewoon DOEN!

Veel succes. 

 

Auteur: Raef Ghanem

Nu boeken?
www.legima.be/inschrijven
Online tips en tools bestellen?
www.legima.be/shop
of meer info vragen:
www.legima.be/contact