Studeren zonder stress : stop je monkey mind!

Als student heb je, afhankelijk van de tijd van het jaar, wel eens zorgen over moeilijke vakken, strakke deadlines, studiemethode of planning, tegenvallende examenresultaten...En soms wordt het je teveel. Echt teveel.
Je stresst en piekert, slaapt slecht, je bent humeurig of angstig.

Je kent toch dat stemmetje in je hoofd dat nooit stopt? Heeft overal oordelen over en commentaar, Snaterend en taterend als een aap: het is je monkey mind. Vooral 's nachts verschrikkelijk
irritant . Ooit al geprobeerd om niets te denken? Het lukt niet of maar voor even.

Gelukkig is er een eenvoudige manier om tot rust te komen in moeilijke momenten: meditatie. Het woord klinkt zweverig en vaag, iets voor softies of yogi's.
We bevragen PL, zaakvoerder van LEGIMA die zich net dezelfde bedenking maakte vóór ze met meditatie startte.

Wat is meditatie eigenlijk?

Zoals vele mensen vond ik het een rare en vage term. Maar ik leerde mediteren en door dagelijks oefenen kan ik het samenvatten als een eenvoudige no-nonsens techniek om je geest tot rust te brengen.

Waarom wordt soms lacherig gedaan over meditatie, denk je?

De meesten denken aan gekke yogahoudingen, mindfulness of boeddhistische monniken in lotushouding. Allerlei methodes die allemaal hetzelfde beogen : je geestelijk welzijn bevorderen. Gek genoeg wordt alleen sport in onze westerse wereld algemeen aanvaard als middel om ons lichaam én geest te fit te houden. Iedereen vindt meer bewegen OK om jezelf gezond te houden, want wetenschappelijk onderzoek heeft het uitgebreid aangetoond,

Oefening voor mentaal welzijn is meer omstreden en hangt nog in een taboesfeertje.
Wat meditatie met onze geest en ons brein doet is veel moeilijker meetbaar en te onderzoeken, omwille van de complexiteit van onze hersenen. Maar ondertussen zijn er al heel wat belangrijke neurologische studies die duidelijk aantoonbare positieve effecten aantonen.

Waarom zou je studenten meditatie aanraden?

Eerst een misvatting uit de wereld helpen. Meditatie is geen quick fix om gelukkig te worden, maar wel een manier om te kijken naar jezelf en je mentale welzijn te boosten.
Je kan meditatie best vergelijken met sport, maar dan zonder verplaatsing of sportmateriaal. Onze geest heeft ook zorg en onderhoud nodig. Maar veel minder mensen lijken dat te weten, zoals reeds gezegd.
Je brengt je geest tot rust en tegelijk maak je hem fit. Je. Na je meditatiemoment merk je onmiddellijk verschil. Je bent voelt je meer uitgerust, je bent alerter, je kan je beter concentreren. Deze positieve effecten maken je minder angstig en gespannen. Je stressniveau daalt. Je slaapt ook beter s'nachts. Dit lijkt mij voor studenten een fantastisch hulpmiddel.
Wel even bijvertellen dat je dagelijks moet mediteren om positieve effecten op te bouwen en te versterken.

Mediteren hoe doe je dat?

Mediteren -zoals ik het doe - is heel eenvoudig. Iedereen kan het leren en overal toepassen. Mediteren kan thuis achter je bureau, op café, op het strand, in de tram of trein, in de wagen op een rustig plekje..
Gewoon een makkelijke zithouding aannemen, ogen sluiten en focussen op je ademhaling. Hoelang? Liefst 20 minuten, maar korter kan ook. Wel belangrijk dat je dagelijks 1of 2 keer mediteert en dat consequent blijft volhouden.

De techniek die ik leerde is Transcendente Meditatie , maar er zijn nog andere waardevolle methodes. Ga op zoek naar wat jou de beste optie lijkt en probeer het uit. Boost je brein entrain je monkey mind! Getriggerd ? Volg één van onze gratis infosessies in samenwerking met het team van succes zonder stress. 

 

 

Nu boeken?
www.legima.be/inschrijven
Online tips en tools bestellen?
www.legima.be/shop
of meer info vragen:
www.legima.be/contact