Stressvrij de examens in

GOUDEN TIPS OM STRESSVRIJ EN GEFOCUST AAN DE EXAMENS TE BEGINNEN

1. Maak een haalbare blokplanning op 

Alles start met een goede blokplanning. Zo creëer je een duidelijk kader en duidelijke doelen. 
Herplan indien nodig en laat desnoods een examen vallen als dit écht niet haalbaar lijkt.
Roep experten-advies in als je hierin blokkeert.

2. Herhalen herhalen herhalen herhalen herhalen ...

Je herhaalt beter 3x je cursus dan hem 1x “perfect” te studeren

Hoe doe je dat dan?

  1. Start met de grote lijnen via je slides
  2. Ga dan meer in detail met je lesnotities/lesopnames 
  3. De dagen voor het examen studeer je je blokklare cursus en ’s avonds voor het examens lees je je boek.

Zo is je brein geactiveerd en blijven die details vanzelf hangen.

Zorg dat je een herhaaldocument hebt welk je de avond voor het examen of ochtend van het examen nog snel eens kan doornemen. Dit is bijvoorbeeld de inhoudstafel of een eigen heel beknopte samenvatting. Dit document bevat de titels en structuur van de cursus en maximaal enkele kernwoorden en belangrijkste rechtsgronden van de cursus.

3. Cursus = boom

Beklim je cursus als een boom: je klimt eerst op de stam (i.e. de grote lijnen (INHOUDSTAFEL!!) en dan pas kleine de takjes (i.e. de details) en dit doe je ook dichtst bij het examen.

4. Wees eerlijk en mild voor jezelf

Als blijkt dat je iets echt niet kan halen, herschik je plan dan.
Doe desnoods beroep op een expert (Legima).
Het geeft meer zelfvertrouwen om voor enkele vakken te slagen dan alles te proberen en geen enkel vak te halen.
Let op! studenten die snel opgeven, mogen zich hier niet te snel door laten leiden. Uiteraard moet je in eerste instantie volle bak voor alles gaan! Als je echt blokkeert door de stress, omdat je het overzicht kwijt bent en de berg te hoog wordt, kan je deze keuzes maken.

5. Ken jouw studievoorkeuren 

Focus je best in de voormiddag? ’s Nachts? ... Handel ernaar!
Bespreek dit ook met jouw omgeving en zorg dat ze dit respecteren. Sommige studenten studeren beter 's nachts. Ouders vinden dit lastig. Als kantoor weten wij echter dat dit voor vele studenten echt werkt. Houd je been stijf als je voelt dat dit werkt voor jou. Je bent de belangrijkste piloot in jouw eigen studieleven.

6. Relax

Veel studenten blijven maar doordoen uit schuldgevoel. Gevolg: ‘s avonds geraken ze gefrustreerd omdat ze het gevoel hebben dat ze niet veel gedaan hebben/minder dan gepland en omdat hun hoofd vol zit want ze bleven heel de dag gefocust. 
Oplossing: ontspan voldoende! Spreek die ontspanning af met jezelf. Soms is het beter even te stoppen en iets anders te doen en dan met fris hoofd verder te doen. Neem letterlijk de tijd om dit met jezelf af te spreken. Schuldgevoel of kwaad zijn op jezelf helpt jouw focus niet vooruit

7. Weg met die open taak stress

Start met het vak / de taak die je het meest stress geeft. Pas dan kan je rustig op de rest focussen.

8. Slaap voldoende de nacht voor jouw examen

Uitgeslapen hersenen functioneren beter, toont elk wetenschappelijk onderzoek aan. Bovendien is slaap nodig om de ingestudeerde leerstof écht op te slaan.  Zit je achter? Doe dan wat door de nachten voor jouw examen maar niet de nacht van het examen.

9. Tijdens het examen

  1. Te veel lawaai ? Neem oordopjes mee tijdens examen.
     
  2. Denk op voorhand strategisch na over welke type examenvragen je eerst zal oplossen en welke nadien bv. Eerst theorievragen, dan makkelijke meerkeuze, pas op het einde vragen die je moeilijk vindt … zodat risico gespreid is.
     
  3. Werk voor meerkeuzevragen met een ‘rondesysteem’ : 
    Vul in de eerste ronde alleen de gemakkelijke vragen in. Sla over wat je niet weet.
    Vul in de tweede ronde de moeilijke vragen in. Sla de zeer moeilijke vragen over.
    Vul in de derde ronde de zeer moeilijke vragen in. Vul uiteindelijk alles in.

    Op deze wijze gebruik je de tijd het meest efficiënt
     
  4. Wees je bewust van de tijd. Dit is een fundamenteel onderdeel van het examen.

10. No stress

Als je te veel stress hebt, doe iets om dit aan te pakken. Technieken genoeg: mindfulness, TM, meditatie apps, …...

Meer weten, contacteer ons gerust.
 

Nu boeken?
www.legima.be/inschrijven
Online tips en tools bestellen?
www.legima.be/shop
of meer info vragen:
www.legima.be/contact